Blog

SvenskaEnglish

Fridykning i Stadsparken

Utegym StadsparkenVintern är här och temperaturen sjunker både på land och i hav.

-7 grader visade termometern utanför fönstret på när klockan ringde imorse och att ta på sig våtdräkten och hoppa i havet för ett träningspass kändes avlägset (tror inte det varit helt enkelt att hitta en parkamrat heller). Men det går att träna fridykning för det. Walking apnea eller gående apnea är ett utmärkt sätt att få in lite andhållningsträning i vardagen då det inte finns tid eller möjlighet att åka till pool eller hav.

 

Jag promenerar ner till Stadsparken och samtidigt gör jag min förberedande andning, min breathe-up. Inandningar som startar längst ner i lungorna följt av djupa, långsamma utandningar. I hörlurarna är det bra musik och Endomondo-appen räknar avstånd och tid i bakgrunden. Idag är det en underbar vinterdag i parken. Frosten gnistrar på träd och buskar och det är i det närmaste vindstilla.

 

Jag tar sikte på en lyktstolpe som verkar vara på lagom avstånd för ett "första dyk". Jag tar ett fullt andetag och börjar i lugn takt gå mot lyktstolpen. Som vanligt tar det ett par dyk för mig att väcka kroppen och det är skönt att andas ut när jag nått lyktstolpen för att sen snabbt andas in och fylla på med ny, fräsch luft. Jag tillåter mig själv att vila och andas fram tills jag är i jämnhöjd med en parkbänk, cirka 6 andetag innan jag på nytt fyller lungorna och ger mig ut på nästa dyk, nu med ett träd som slutmål. Så fortsätter jag och idag blir det totalt 8 dyk innan jag promenerar upp till H2O igen.

 

Idag blev träningen inte mer strukturerad än så. Det enda jag var noga med var att gå en liten bit längre för varje dyk. Idag var det musik i hörlurarna. Många gånger föredrar jag att gå utan musik. När jag håller andan försöker jag lyssna på alla parkens ljud.

 

Den allra viktigaste regeln inom fridykning är att aldrig dyka själv. En regel jag aldrig skulle bryta. Så klart hade det varit optimalt att alltid vara två när man gör gående apnea också men om det inte är möjligt så se till att inte pressa dig för hårt och se till att gå på mjukt underlag som en gräsmatta eller strand.

 

Inte tjugo längreStadsparkenMorgon i Stadsparken


Tillbaka till bloggindex...


By: Patrik Jeppsson

Publicated: 2018-11-28